2008-02-25

Matiga erfarenheter å sånt

För några år sen jobbade jag ett tag som servitris på en mysig restaurang nere vid Bergsundsstrand. Den har nya ägare nu och stammisarna är formodligen också utbytta ihop med namnet. Servitrisjobbet är ett krävande jobb, blandat med mycket social kontakt och en hel del roliga inslag på både gott och ont. För en sån som jag är det en guldgruva att ösa ur såhär i efterhand. Ett exempel är hur svårt det är att stå i en bar och blanda Irish Coffee när man (läs jag) inte vet hur man gör och upptäcka att det gick lika bra med rom om gästen är tillräckligt berusad. Givetvis bad jag om ursäkt för detta och erbjöd en korrekt blandad Irish Coffee vid ett senare tillfälle.

Jag kan inte påstå att servitrisyrket var något för mig - en lite för pratglad vimsmaja som inte kunde rekommendera något bra vin och gärna bjöd på kaffet efter maten (som egentligen kostade 15 kr koppen - ska inte kaffe ingå efter maten?) Men jag är glad att ha det med i bagaget nu. Precis lika glad över att ha erfarenheter från tankbilar, stela revisorer, videouthyrning och städning.

Vilka erfarenheter använder du dig av i livet?