2006-09-12

Hänvisningar i t-banemiljö

Åkte t-banan från farsta strand nyligen. Bredvid mig satt en kille och småpratade i sin mobiltelefon. Plötsligt sa han hastigt (och med om möjligt ännu tystare röst) "oj, det här är visst en mobilfri vagn, jag måste sluta!" Och så stoppade han diskret ner telefonen igen.

Befann jag mig i en mobilfri vagn? Det hade förbigått mig helt. Jag började leta efter skylten som jag inte såg någonstans. Han kanske bara sa så för att slippa prata med personen i andra änden...

Lugnet återkom.

När jag sedan skulle kliva av fick jag syn på skylten som satt på dörren, väl synlig för de som går av tåget. Konstigt. Varför sätter man inte sånna skyltar på utsidan av dörrparet, synliga för de som går tåget, tänker jag?

I raden av skyltar finns även en varning om att man kan ramla ner i glappet mellan dörr och plattform, en upplysning om att man kan fastna i dörren, att djur inte är välkomna och att det är kameraövervakning i vagnen. Samt mobilfritt. Inte konstigt att man kanske missar informationen när den överröstas allt annat hemskt man kan råka ut för...

/Vanja