2006-08-08

Flip-over på en… räkmacka??


Inspiration. Vad är det och vad kommer den ifrån? Vissa dagar är den helt obefintlig. Andra dagar finns den överallt. Som t.ex här om dagen när jag hörde talesättet ”att glida in på en räkmacka”. Vadå GLIDA IN PÅ EN RÄKMACKA? Egentligen?? I min hjärna ser jag framför mig hur någon glider förbi mig på en jättefin räkmacka, full av goda räkor, majonnäs, sallad och citron (med armarna utsträckta sådär som man ser ut när man susar fram på en skateboard – vilket man ju gör lite då och då). På vägen lossnar en kvist garnityr-dill som landar på min tånagel.

Andra märkliga talesätt är ”pang på rödbetan” (är det en rödbeta med en explosion uppepå?)

Eller: Kasta inte sten i glashus (byt ut sten mot Sten)

Eller att ligga någon i fatet (svårt att få i sig sin soppa om det ligger någon där)

Exemplen är olidligt oändliga.

/Vanja