2007-07-31

The design of everyday things


Har du läst "The design of everyday things" av Donald A. Norman? På framsidan är den recenserad av en Tom Peters som skriver: "Design may be our top competitive edge. This book is a joy - fun and of the utmost importance."
Eftersom smart design och utformning intresserar mig började jag hungrigt bläddra i boken.

Det första som slog mig var att det fanns så få bilder. De som fanns var dessutom svart-vita eller flödesscheman med (för mig) obegripliga beteckningar. Visserligen är den första utgåvan från 1988 men i den här nytryckta versionen kan man kanske förvänta sig uppdateringar eller ett modernare utseende. Det kändes som om boken var från 60-talet.

I min värld kännetecknas bra design av intressanta foton eller illustrationer - fantasifulla, funktionella och lätta att ta till sig. Om det (som i den här boken) dessutom handlar om design som är tänkt att förenkla vår vardag, så förväntas det väl vara ännu tydligare och med ännu bättre utformning kan jag tycka. När jag bläddrar vidare upptäcker jag att texten inte är särskilt lättläst. Jag tappar ständigt fokus (inte bara pga dålig koncentration) och måste läsa om flera gånger för att förstå sammanhanget. Raderna känns för långa och typsnittet för litet. Sen slår det mig att textblocken på sidorna inte är utformade efter "det gyllene snittet" utan ligger alldeles för högt upp och för långt ut på sidorna. Min hjärna blev trött.

Jag har en annan bok hemma som jag hellre rekommenderar -

"Effektiv visuell kommunikation
-
hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram"
skriven av Bo Bergström. Det ska erkännas att jag verkligen inte är någon bokmal men den här 316 sidor tjocka boken läste jag ut på en dag. Den är proppad med intressanta, snygga och välbeskrivande bilder. Med lättläst text tog författaren med mig på en resa genom grafikens alla kapitel. Även konkreta misstag tas upp och tydliga beskrivningar om vad som gick fel och hur de kunde rättas till.

I en värld där allting är en ständig konkurrens mellan alla synintryck är det inte lätt att göra sig sedd. Därför är jag fullt övertygad om att det viktigaste är att så snabbt som möjligt tillfredsställa ögat i första hand. Texten läser man nog gärna ändå, OM man har blivit fångad av en tilldragande, uppseendeväckande, äcklig, kul, vacker, konstig eller bara helt intetsägande bild.

Det tycker jag är effektiv visuell kommunikation!

Så jag tycker att det är lite konstigt - och framför allt synd, att en bok som handlar om design av vår vardag - där vi kommunicerar som mest, inte håller måttet för vad design handlar om.

/Vanja